نمایشگاه عراق

در این مقاله قرار است به تمامی نکات صادرات و نمایشگاه عراق بپردازیم با ما همراه باشید.

بازار و نمایشگاه عراق را شرح دهید؟

عراق و اقلیم کردستان یکی از بازارهای صادراتی مهم و استراتژیک برای کشورمان محسوب می شود و حضور در نمایشگاه عراق می تواند زمینه آشنایی با فرصتها و پیدا کردن شرکای تجاری در بازار هدف را فراهم نماید . عراق به عنوان یکی از مهمترین اهداف صادراتی ایران محسوب می شود و این کشور طی 3 سال گذشته بیش از یک پنجم صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.همسایگی ایران با عراق , قرابت فرهنگی و مذهبی , رفت و آمد آسان تجار  , حمل و نقل ارزان و همچنین جمعیت جوان و رو به رشد و بازار مصرفی این کشور فرصت خوبی برای کشورمان محسوب می شود که مسلما رویدادهای تجاری و نمایشگاه در عراق در مناطقی که فعالیت کمتری صورت گرفته در جهت حفظ ظرفیت صادرات ایران به این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

دلایل انتخاب نمایشگاه عراق و سلیمانیه:

ارتباط تجاری بین ایران و اقلیم کردستان و برگزاری نمایشگاه عراق سالانه به ۶ میلیارد دلار در سال می‌رسد و طی یکسال گذشته حجم تجاری دو طرف همزمان با محدودیت های ناشی از شیوع جهانی کرونا، حتی بیشتر هم شده است، چون زمانی که شیوع ویروس کرونا باعث توقف تجارت بین ایران و عراق شد، تجارت تا حد زیادی از طریق این گذرگاه های مرزی بین ایران و اقلیم کردستان عراق ادامه داشته است.از سوی دیگر حجم تجارت ایران با عراق در سالهای اخیر حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است که تقریباً نیمی از آن از مرزهای زمینی با مناطقی که تحت کنترل اقلیم کردستان هستند، صورت گرفته است.

شاخص های اقتصادی عراق

تولید ناخالص داخلی در سال 2021 : 208 میلیارد دلار

رشد تولید ناخالص داخلی : %4-

نرخ تورم : 1%

درآمد سرانه:17000 دلار

نرخ بیکاری : 13.74%

کالاهای وارداتی و صادراتی عراق و قابل عرضه در نمایشگاه عراق چیست؟

کالاهای اصلی وارداتی : گندم , برنج و روغن , شکر , دارو , مصنوعات صنعتی و فلزی , خودرو , تجهیزات نیروگاهی , توربین گازی , تجهیزات مخابراتی

کالاهای اصلی صادراتی : نفت خام , مواد خام غیر نفتی , فرآورده های شیمیایی , مواد غذایی و حیوانات زنده

اقلام عمده صادراتی ایران به عراق :

ميله هاي آهني يافولادي، اجزاء و قطعات توربين هاي بخار ، کاشی ، سيب، تازه ، رب گوجه فرنگي ، پیاز ، ساير پنير ها ، کولرهاي آبي خانگي ، هندوا نه تازه

اقلام وارداتی ایران از عراق :

آلياژهاي آلومينيوم، کارنشده ، ماشين آلات و دستگاه هاي توليد يا تهيه نخ هاي نساجي ، خميرچوب شيميائي ،

لاستيك رويي چرخ، بادي، نو، از كائوچو از انواعي كه براي اتوبوسها و اتومبيلهاي باري ، قراضه وضايعات آلومينيوم ، آلومينيوم بصورت کارنشده، غيرممزوج.

كاغذ يا مقواي كرافت سفيد نشده يا كاغذ يا مقواي موجکدار ، کوره ها و فرهای القائی

بنابراین حجم تجارت ایران با عراق بویژه از مبادی مرزی اقلیم کردستان بسیار قابل توجه است.

در عین حال تجارت با عراق از طریق اقلیم کردستان و همچنین نمایشگاه عراق برای بسیاری از تجار و فعالان اقتصادی ایران یک فرصت جذاب به شمار می رود.

نمایشگاه در سلیمانیه

شرایط اقتصادی اقلیم کردستان

توجه تجار ایرانی به اقلیم کردستان عراق بیش از هرچیز ناشی از بازار مصرف پراستعداد این منطقه از شمال عراق است. اقلیم کردستان برای تجار ایرانی به تنهایی نقش یک کشور مانند جمهوری آذربایجان یا ترکمنستان را ایفا می‌کند.عراق از ١٨ استان تشکیل شده است که پنج استان و بخش‌هایی از سه استان عراق در منطقه کردستان عراق واقع شده‌اند. اربیل، حلبچه، دهوک، سلیمانیه و کرکوک استان‌های اقلیم کردستان عراق هستند که حدود ٦‌میلیون نفر جمعیت دارند.براین اساس عامل جمعیتی اقلیم کردستان عراق در جذب بازار محصولات ایرانی بسیار درخور توجه است و همچنین بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه عراق در این منطقه می باشد.

بازار عراق یا اقلیم کردستان؟

از سوی دیگر مردم اقلیم کردستان عراق به نسبت از کل کشور عراق ثروتمندتر محسوب می‌شوند و درحالی‌که سرانه تولید ناخالص داخلی کل عراق فقط حدود ٥‌هزار دلار است، سرانه تولید ناخالص داخلی اقلیم کردستان عراق حدود ٧‌هزار دلار از سوی بانک جهانی برآورد شده است و این درواقع بازار قدرتمندتری از لحاظ توان خرید شهروندان در اختیار تجار ایرانی می‌گذارد.همچنین اقلیم کردستان دروازه و گلوگاه تجارت عراق است و چیزی نزدیک به ٧٠ تا ٨٠ درصد کالاهایی که قرار است به عراق وارد شود، از مرز باشماق و از طریق این اقلیم وارد می‌شود.به جز این، نزدیک به ٦٠‌درصد تجارت ایران با عراق به تنهایی با اقلیم کردستان انجام‌می‌شود، به همین دلیل این منطقه برای اقتصاد ایران و برگزار کردن نمایشگاه عراق اهمیت زیادی دارد.

دیگر دلایل جذابیت سلیمانیه و نمایشگاه عراق در این منطقه؟

در ادامه فرصت ها و دلایل جذابیت بازار اقلیم کردستان برای تجار ایرانی، باید در نظر داشت که بوروکراسی‌های اداری در این منطقه بسیار کم است و علاوه بر این، رفت‌وآمد آسان به این منطقه، پرداخت و دریافت راحت‌تر پول، دسترسی به سایر بازارها به‌ویژه سوریه از طریق اقلیم کردستان ازجمله دیگر مزیت‌های این منطقه است.این موضوع را نیز می بایست در نظر داشت که از نظر فرهنگی بیشترین پیوندها و ارتباطات اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران است، چون از یک طرف مقامات و شهروندان اقلیم همواره با دولت مرکزی بغداد دچار اختلاف نظر هستند و از سمت شمال نیز به دلیل جنگ دولت آنکارا با کردها، شهروندان اقلیم کردستان نیز نگاه چندان مثبتی به تولیدات و صنایع ترکیه ای ندارند، همان طور که سال گذشته نیز کمپین تحریم کالاهای ترکیه ای در شهرهای کردنشین شمال عراق به راه افتاد.این در حالی است که اشتراکات تاریخی و فرهنگی اقلیم کردستان با ایران باعث شده تا همواره نگاه مثبت و قابل اعتمادتری به کالاهای ساخت ایران باشد.سابقه برگزاری نمایشگاه بین المللی محدود می باشد و به دلیل اهمیت بازار اقلیم کردستان لازم است نمایشگاههای اختصاصی با کیفیت بالا در این منطقه برگزار شود .

نمایشگاه عراق

آمار مربوط به آخرین نمایشگاه های عراق  که توسط شرکت پارس رستاک برگزار شده است؟

  • برگزاری پاویون ج.ا.ا در نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و رسانه در اربیل عراق به تاریخ 23 لغایت 26 خرداد 98 با حضور 12 شرکت از ایران و مجموعا 120 شرکت از عراق ،اقلیم کردستان و سایر کشور ها
  • برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی DBX سلیمانیه 23 لغایت 28 آبان 1397
  • برگزاری نمایشگاه مجازی صادرات کالای ساخت ایران به عراق و اقلیم کردستان در تاریخ 13 الی 19 بهمن 1399  با حضور 23 شرکت
  • برگزاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین المللی بازرگانی DBX با حضور30 شرکت در تاریخ 3 لغایت 8 شهریور 1400
  • برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در کرکوک عراق در تاریخ 17 لغایت 21 اسفند 1400 با حضور 50 شرکت

جاذبه های بازار عراق برای برگزاری نمایشگاه عراق و جنبه های مثبت برگزاری نمایشگاه برای صنعت و تجارت کشور:

مردم اقلیم کردستان عراق نسبت به سایر استان های کشور عراق ثروتمندتر محسوب می‌شوند و درحالی‌که سرانه تولید ناخالص داخلی کل عراق فقط حدود 5 ‌هزار دلار است، سرانه تولید ناخالص داخلی اقلیم کردستان عراق حدود ٧‌هزار دلار از سوی بانک جهانی برآورد شده است و این درواقع بازار قدرتمندتری از لحاظ توان خرید شهروندان را در اختیار تجار ایرانی می‌گذارد.همچنین اقلیم کردستان دروازه و گلوگاه تجارت عراق است و چیزی نزدیک به ٧٠ درصد کالاهایی که به عراق وارد می شود، از مرز باشماق و از طریق این اقلیم می باشد. علاوه بر این، نزدیک به ٦٠‌درصد تجارت ایران با عراق به تنهایی با اقلیم کردستان انجام‌ می‌شود، به همین دلیل این منطقه برای اقتصاد ایران اهمیت زیادی دارد.و همچنین اقلیم کردستان نیز یکی از بهترین مناطق برای برگزاری نمایشگاه عراق می باشد.

بوروکراسی‌های اداری در این منطقه بسیار کم است و علاوه بر این، رفت‌وآمد آسان به این منطقه، پرداخت و دریافت راحت‌تر پول، دسترسی به سایر بازارها به‌ویژه سوریه از طریق اقلیم کردستان ازجمله دیگر مزیت‌های این منطقه است.از نظر فرهنگی بیشترین پیوندها و ارتباطات اقلیم کردستان عراق (استان سلیمانیه) با جمهوری اسلامی ایران است، اختلافات داخلی با پایتخت بغداد از یک سو و تهدید ترکیه در مورد اکراد از سوی دیگر اقبال را برای توسعه روابط با ایران افزایش داده است، این اختلاف با ترکیه منجر شد که سال گذشته کمپین تحریم کالاهای ترکیه ای در شهرهای کردنشین شمال عراق به راه افتاد. این در حالی است که اشتراکات تاریخی و فرهنگی اقلیم کردستان با ایران باعث شده تا همواره نگاه مثبت و قابل اعتمادتری به کالاهای ساخت ایران باشد.حمل و نقل کالا از ایران باصرفه و ارزان می باشد , همچنین پروازهای منظم هفتگی به مقصد اربیل و سلیمانیه باعث گردیده این منطقه برای حضور تجار آسان و جذاب باشدبازار عراق به دلیل تنوع و میزان صادرات از اهمیت استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است

نمایشگاه اقلیم کردستان

اقلیم کردستان

مناطق شمالی عراق که شامل استانهای بزرگی همچون اربیل، سلیمانیه، کرکوک و دهوک می شود امروزه به نام کردستان عراق شناخته می شود. وسعت این منطقه 78736 کیلومتر مربع بوده و در حدود 17 درصد کل عراق را شامل می شود.در این اواخر در اقلیم کردستان با وجود ارتباطات و پتانسیل‌های رشد اقتصادی از جمله ذخایر نفت، منابع زیر زمینی، جذب گردشگر، قرار گرفتن در راه ارتباط زمینی با ترکیه , اروپا و کشور های عربی، بستر فوق العاده مناسبی برای سرمایه گذاری و پیشرفت اقتصادی فراهم آمده است. اکنون اقلیم کردستان به عنوان دروازه ورود به عراق مطرح می گردد و دولتها و بخشهای خصوصی به سرعت در حال سرمایه گذاری و ایفای نقش در این رابطه و تثبیت حضور خود در منطقه می باشند.

اقلیم کردستان عراق در یک دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی در ابعاد مختلف از خود نشان داده است وجود دو فرودگاه بین المللی سلیمانیه و اربیل با روزانه بیش از 5 پرواز خارجی به مقصد پایتخت بسیاری از کشورها اروپایی، عربی و شهرهای ایران در رشد روزافزون این مناطق سهم بسزایی داشته است. شرکت های ایرانی در این سال‌ها، علاوه بر انجام کارها و مبادلات بازرگانی (صادرات و واردات) چندین طرح بزرگ را نیز در کردستان عراق به انجام رسانیده‌اند. البته در برهه‌ای با خیزش گروه تروریستی موسوم به داعش امنیت بخشی از این منطقه به مخاطره افتاد اما پس از دفع خطر، شرایط به حالت عادی بازگشته و هیچ گونه تهدیدی اقلیم کردستان را تهدید نمی کند. کردها با فرهنگ، هنر و ادب فارسی حس قرینی دارند و این نزدیکی و قرابت فرهنگی باعث شده تا سطح ارتباط اقتصادی وسرمایه گذاری و مشارکت در طرحها برای ایران در اقلیم کردستان مهیاتر باشد، تا بتواند گوی سبقت را از شرکتهای دیگر خارجی بخصوص ترکیه ربوده و خود را به جایگاه اول در این زمینه برساند. در ماه های اخیر و با بروز مشکلات داخلی در کشور ترکیه، حصول این نتیجه بیش از گذشته برای شرکت ها و تجار ایرانی فراهم گردیده و لذا حضور و مشارکت در نمایشگاههای بین المللی و  به معرض نمایش گذاردن کالاهای صادراتی کشور از اهمیت فوق العاده ای برای صاحبان صنایع و حرف کشور برخوردار است.

میزان سرمایه گذاری در اقلیم کردستان تاکنون به24 میلیارد دلار رسیده است. کشورهایی که به طور چشمگیر درحال سرمایه گذاری در اقلیم هستند می توان به آمریکا، آلمان ، فرانسه ، انگلیس، ایتالیا، روسیه ، اوکراین،ایران , سوریه ، اردن ، امارات، کویت، هند،کره ، چین و ژاپن اشاره کرد. بیشترین سرمایه گذاریها در بخش ساختمانی، صنعت و توریسم بوده است. این سرمایه گذاری ها در بخش صنعت نفت و گاز بیش از دیگر بخشها بوده است.

نمایشگاه اقلیم کردستان

وضعیت رقبای ایران در نمایشگاه عراق چگونه است؟

طبق بررسی های انجام شده رقبای تجاری ایران در بازار و نمایشگاه عراق چین , هندوستان , ترکیه , کره جنوبی , آمریکا , ایتالیا هستند. در گروه کالایی مواد پلاستیکی و مصنوعات ساخته شده از آن و گروه کالایی لبنیات ایران از رتبه 2 برخوردار است. در گروه کالایی سوخت های معدنی و روغن های محلی کشورهایی مانند قطر , عمان ؛ فرانسه , روسیه و آذرباییجان با ایران در نمایشگاه عراق رقابت دارند. ایران در صادرات گروه کالایی محصولات سرامیکی , میوه های خوراکی , سبزیجات و نباتات ایران رتبه اول را در میان رقبای حاضر در عرصه صادرات به عراق دارد , در گروه کالایی محصولات آهن و فولاد ایران رتبه سوم را در صادرات این حوزه دارد.

رقابت بین کالاهای ایرانی در نمایشگاه عراق چگونه است؟

با توجه به تنوع صادرات محصولات کشورمان در طی سالهای گذشته می توان گفت ایران در بخش ساختمان , مواد غذایی و کشاورزی , ماشین آلات , محصولات مصرفی , لوازم خانگی  امکان رقابت را در بازار عراق و اقلیم کردستان را دارد

روش های مناسب حمل کالا به کشور و برای نمایشگاه عراق کدامند؟

روش مناسب حمل کالا به کشور و نمایشگاه عراق روش زمینی برای بارهای حجیم و برای بارهای سبک روش هوایی است .

در کدامیک از های کالایی نمایشگاه عراق، ظرفیت های بالقوه و بالفعل برای شرکت های ایرانی وجود دارد؟

در بخش ساختمان گروه کالایی کاشی , سرامیک , شیر آلات بهداشتی , سنگ ظرفیت های بالفعل وجود دارد و در دیگر بخشهای ساختمانی ظرفیت های بالقوه وجود دارد

در بخش مواد غذایی در بخش لبنیات , شیرینی و شکلات ظرفیت های بالفعل  وجود دارد و در بقیه بخشها ظرفیت های بالقوه وجود دارد

در بخش پلاستیک , مواد معدنی , پتروشیمی ظرفیت های بالایی برای حضور در بازار وجود دارد .

جذابیت های بازار عراق

  • عراق دارای فرودگاه و بنادر مهمی است که امکان سفر و صادرات را با کمترین هزینه فراهم می آورد پرواز مستقیم به شهرهای بغداد , اربیل و سلیمانیه وجود دارد
  • نزدیکی بازار هدف مزیت استراتژیک برای صادرکنندگان می باشد چرا که هزینه حمل کالا بسیار پایین خواهد بود
  • نیازهای بازار عراق بسیار متنوع است و با توجه به تخریب در مناطقی از عراق ضرورت بازسازی بعد از جنگ وجود دارد که این می تواند زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری و همکاری در پروژه های مختلف برای شرکتهای ایرانی فراهم آورد
  • موقعیت استراتژیک عراق , تعداد جمعیت آن و قیمت های رقابتی شرکتهای ایرانی فرصت مناسبی برای توسعه بازار ایران می باشد
  • بهبود وضعیت امنیتی عراق و بازگشت بسیاری از متخصصین و سرمایه داران به کشور می تواند فرصت های همکاری برای شرکتهای ایرانی فراهم آورد
  • وجود نیروی کار جوان و آموزش دیده , دستمزد کم
  • عراق کشور ثروتمندی است و دارای منابع غنی نفت و گاز می باشد
  • عراق یکی از شرکای تجاری ایران محسوب می شود و دارای روابط سیاسی خوب و اقتصادی رو به گسترش می باشد

نمایشگاه اختصصاصی ایران در سلیمانیه

با توجه به تمامی مطالب گفته شده در این مقاله در خصوص نمایشگاه عراق شرکت پارس رستاک قصد دارد در آبان ماه سال جاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را در شهر سلیمانیه برگزار نماید.

در این نمایشگاه تمامی کسب و کارها قابلیت شرکت در نمایشگاه عراق را دارند.

نمایشگاه اختصاصی ایران در سلیمانیه

گروههای کالایی قابل ارائه در نمایشگاه :

1-صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، صنایع بهداشتی

2-ساختمان ، دکوراسیون و لوازم منزل و آشپزخانه

3-کشاورزی، غذایی و صنایع بسته بندی

4- صنایع نساجی، چرم و صنایع دستی و سوغات

5-ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و فولاد

6- موادمعدنی و شیمیایی

7- IT، ICT و الکترونیک

8- صنایع لاستیک، پلاستیک و موادشیمیایی

9- توریسم و صنعت گردشگری

10- ماشین آلات سنگین، خودرو و قطعات یدکی

11-خدمات و تجهیزات فنی و مهندسی (ساختمان، راهسازی، آب و برق و انرژی، نفت و گاز)

نمایشگاه سلیمانیه

برای دریافت اطلاعات بیشتر از نمایشگاه و دریافت پیکج ویژه با کارشناسان پارس رستاک تماس بگیرید:
5 الی 02188540252

09197308082

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایشگاه های عراق

حمایت سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه برای نمایشگاه های عراق نشست سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با مدیران بیش از 30 شرکت

ادامه مطلب »

نمایشگاه عراق

در این مقاله قرار است به تمامی نکات صادرات و نمایشگاه عراق بپردازیم با ما همراه باشید. بازار و نمایشگاه عراق را شرح دهید؟ عراق

ادامه مطلب »

نمایشگاه کشاورزی

در این مقاله درباره ی نمایشگاه کشاورزی سوریه اطلاعاتی جامع و مفید در اختیارتان قرار داده ایم. اوضاع صادرات به سوریه چگونه است؟ میزان صادرات

ادامه مطلب »

نمایشگاه تجهیزات پزشکی

با این مقاله همراه باشید تا جدیدترین آمار صادرات و نمایشگاه تجهیزات پزشکی را در اختیارتان قراردهیم. در این مقاله بهترین راه های صادرات و

ادامه مطلب »